Hier precies op het moment van de vastloper. Wat rook, een zwarte streep en een beetje onbalans in de machine (zie de stand van de trainingswieltjes). (foto H. Keulemans)
Oorzaak.
Na een korte inspectie bleek dat zich veel stof en gruis had verzameld aan de binnenkant van de stroomlijn en dan ook nog in de buurt van de carburateur en dat is niet zo best. Het bleek dat onderin de kombochten heel veel vuil lag door het testen van de vrachtwagens op deze baan en dat wervelingen in de stroomlijn deze doen opwaaien. Op het zout van Boneville zal dat ook wel een probleem worden en dus moeten we gaan nadenken over een goed luchtfilter. Op de thuisbasis in Zwolle werd de volgende dag geconstateerd dat de hoofdoorzaak een losliggende cilinderkop is geweest. We gebruiken een los cilinderkopje, eigenlijk een verbrandingskamer, welke door een mantel vastgeklemd wordt op de cilinder. Gelukkig was de cilinder niet kapot en de volgende dag gaf het blokje al weer ruim 23 pk op de testbank met een nieuwe zuiger, en er volgt nog een kleine aanpassing aan de cilinderkop zodat het niet weer kan gebeuren.
Na het aanduwen door Maarten en Gerrit lijkt Aalt eerst de verkeerde kant op te gaan, maar na een rukje aan het stuur kwam de sigaar op 2 wielen en ging het vanzelf goed. (foto Jan Boer)
Een paar dagen voor de test was Jan Thiel op bezoek in de werkplaats te Zwolle. Jan Thiel is de meest succesvolle 2-tact tuner aller tijden. In totaal was hij drect betrokken bij meer dan 200 Grand Prix overwinningen met coureurs als Nieto, Tormo, Rossi, Biaggi, Bautista en vele anderen. Ook Aalt boekte 3 GP overwinningen voor Jan op Jamathi in 1970. Jan bekijkt de cilinders van Aalt en geeft hem tips.
Gevolgen.
Zo´n pechgeval konden we absoluut niet gebruiken want we zaten al in grote tijdnood. De Groene Tulp moet binnen 2 weken op transport en er moet nog zoveel gedaan worden zoals cockpit monteren, brandblus inrichting volgens het reglement in orde maken, verbeteringen in de elektronica, luchtfilter maken, testen met lachgas, reserve kuipdelen maken, nog meer stickers van sponsors maken en plakken, een krat voor het vervoer maken en . . . testen, testen en nog eens testen. Ook op hoge snelheid op een heel lang recht stuk.
Alles overwegende hebben we vastgesteld dat het verstandiger is om de recordpoging nog een jaar uit te stellen. Heel erg jammer, maar als je een poging doet, dan moet er een heel grote kans zijn dat die poging succesvol is. We hebben meer tijd nodig om de gestroomlijnde groene tulp perfect in orde te krijgen zodat hij de snelste is, betrouwbaar is en voldoet aan het FIM reglement.
Toch hebben we besloten om wel naar Bonneville te gaan, maar met een minimaal budget en de oude Kreidler racer van Aalt. Onze doelen zijn꞉
- Testen van onze beide motorblokjes onder de Bonneville omstandigheden qua hoogte, warmte, lengte van de baan, toerentallen, schakelmomenten, trekkracht, enz.
- Goed kijken hoe het er daar toegaat, keuring van streamliners, voorbereiden start, rijden op het zout, maken van een "return run", meten van de temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk op verschillende momenten van de dag, enz.
Wellicht zit er toch nog een FIM wereldrecord in met deze Kreidler racer. Het gaat te ver om hier uitleg te geven over de verschillende klassen in de 50cc waar een record in mogelijk is, maar kort gezegd komt het er op neer dat we willen gaan rijden in de 50cc klasse met halve stroomlijn en vrije brandstof, want we willen natuurlijk testen met onze speciale Aspen brandstof, welke onze sponsor GVG Oliehandel voor ons naar de VS wil versturen. Ook krijgen we van Motana de door ons begeerde Motul smeermiddelen gratis ter beschikking.
Dit wereldrecord staat op ruim 130 km/u en dat lijkt ons niet moeilijk om te verbeteren, maar mag je nooit onderschatten door o.a. reglementen en omstandigheden.
Voorbereiding.
In rap tempo moeten nu de benodigde aanpassingen aan de Kreidler racer gedaan worden. Nieuwe voorvork, voorwiel, achtervork en achterwiel, anders kunnen we niet aan het reglement voldoen. Bovendien moeten we nog een nieuwe stroomlijn maken. Dus nog werk genoeg. Voor het vervoer hoeven we geen speciaal krat te maken, want we nemen hem gewoon in onderdelen mee in het vliegtuig. (Klingt eenvoudig).
Maarten zorgt er voor dat Aalt goed op z´n plek zit en dat alle elektronica goed functioneerd. (foto Jan Boer)
Planning.
Op 18 augustus a.s. zal een beperkt team vertrekken naar ons Amerikaans teamlid Aalt Doldersum in Los Angeles. Bij Aalt zullen we nog wat voorbereidingen doen en spullen inslaan, waarna we met zijn camper naar het zout vertrekken. Op 22 augustus zullen we de pits inrichten en het zout verkennen. Een dag later is de machinekeuring en vanaf de 24ste kunnen we volop testen en zo mogelijk een recordpoging doen.
In augustus 2015 gaan we dan met de Groene Tulp naar Bonneville.
Sponsors.
Op onze website vind je een overzicht van onze sponsors. We zijn zeer verheugd dat wij afgelopen week daar BCCP, JMPB onderdelen en Motul aan hebben kunnen toevoegen. Op de site kun je middels een link zien wat deze bedrijven doen en wat hun producten zijn.
We staan nog steeds "dik in de min", dus we kunnen nog veel meer sponsors gebruiken. Weet je nog een sponsor voor ons, dan graag even een seintje.
Nog veel meer foto´s en een video van Gert Vogelzang over de test in Lelystad vind je op de volgende link꞉ http://dedemsvaartinvogelvlucht.nl/news/headline/908/aalt-toersen-ondanks-veel-zijwind-tevreden-over-test.html
Met vriendelijke groet van het team
De Groene Tulp.
Website: www.groene-tulp.nl
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Green Tulip / Groene Tulp is een project van Classics Racing Zwolle (Cees Lubbers) www.classics-racing.nl