Hieronder komt het dagelijks nieuws vanuit de VS.
30-08-2014: Het record is binnen; inpakken en wegwezen.
Helaas waren we onderweg niet instaat om ons verslag op de website bij te houden. We konden op de camping in Las Vegas helemaal niet op internet ondanks dat we voor ieder device een aparte code kregen en in Wendover hadden we wel internet maar was onze site niet bereikbaar. Ten einde raad zijn we overgegaan tot het dagelijks uitgeven van een nieuwsbrief welke we mailen naar onze vaste lezers hiervan.
Inmiddels staan al deze nieuwsbrieven ook op de site, zie rechts op de homepage.
Als je begint bij Nieuwsbrief 16, welke mooi aansluit op wat hieronder staat, dan kun je met de knop onderaan <terug> steeds verder naar de volgende.
20-08-2014: Voedelsvoorraden ingeslagen.
Vanmorgen lekker vroeg opgestaan. We hebben allen goed geslapen en de jetlag is al helemaal verdwenen. Gisteren hebben we boodschappen gedaan. Vooral veel drinken (water en limo) ingesslagen. We hebben 2 mooie easy-up's opgescharreld (party tenten welke je zo gemakkelijk uitklapt), al het benodigde gereedschap bij elkaar gezocht en de camper als voor een groot deel ingepakt. Hennie weet inmiddels waar alles staat in de camper en hoe het interne gebeuren met vriezer, koelkast en kooktoestel, werkt. De brommer is startklaar, behalve het ruit, dat bewaren we nog even. We hadden wat losse onderdelen apart in een raar soort "schuim-papier"verpakt, maar dat bleek voor de gelakte polyesterdelen zoals tank en zitje niet zo succesvol. Het was vastgeplakt, alsof er een soort stof in dat spul zit wat de lak oplost. We hebben het met water losgeweekt, laten drogen in de felle zon en flink gepoetst. Er is al weinig meer van te zien.
A.D. had voor de avond wat motorvrienden uitgenodigd om mee te eten met de bbq. Was erg gezellig met veel sterke verhalen, maar er was ook een man bij die lid was van de 200 Mijlen per uur-club. Dat wil zeggen: hij had met een auto geracet op de zoutvlaktes en een snelheid bereikt van meer dan 200 Mpu. Zijn top was zelfs 220 Mpu en dat is erg hard. Hij kon ons er veel over vertellen en nuttige tips geven. Wij zitten natuurlijk nog wel erg in spanning of al het water op tijd van het zoutmeer verdwenen is en of het evenement wel doorgaat. Een paar weken geleden moest immers de Speedweek afgelast worden omdat er nog heel veel water op stond. Deze man, met al zijn ervaring, was er erg zeker van dat het wel doorgaat. Hij denkt zelfs dat de omstandigheden heel erg gunstig zullen zijn. Het is er al droog en de organisatie geeft op facebook aan dat de standaard banen voldoende droog zijn om te racen.Voor de tijd van het jaar is er daar nu een vrij koele periode (ongeveer 25 tot 30 gr. C.) en volgens hem droogt het zout dan beter op. Bij heet weer trekt het water dat in het zout zit naar boven en geeft bij het racen dan meer rolweerstand. Na afloop van de bbq bleek dat de Amerikanen ons ook nog een leuk bedrag gesponsord hebben. Thanks friends!
We eten nu nog een boterham, pakken dan nog de laatste spullen in en vertrekken met de camper naar Las Vegas. Daar hebben we een plekje op de KOA camping gereserveerd. Naast hotel/casino Circus Circus. We zullen dan de volgende ochter heel vroeg op moeten staan om de rit naar Wendover (Bonneville) in 1 dag te kunnen halen.
Groeten van ons allen in LA. Tot nu toe gaat alles prima.
Het lijkt al weer aardig op een racer.
De motorclub in LA.
Veel belangstelling en extra sponsors.
Dit is de camper of zoals ze hier zeggen "fifth wheel", waarmee we straks vertrekken.
19-08-2014: De eerste ploeg is er.
Gisteren zijn de eerste teamleden in Los Angeles aangekomen in goede gezondheid.
Jan Engelbertink was er het eerst. Toen kwamen Hennie en Dik Toersen en als laatste kwam Aalt Toersen (A.T.) met een paar minuten vertraging. Aalt Doldersum (A.D.) stond ons op te wachten en nam ons mee naar zijn huis. We hadden nog wat last van file waardoor het wat langer duurde en onze ogen werden steeds kleiner. Af en toe dicht vielen ze zelfs even dicht. Na even bijpraten, kennismaken met A.D. en zijn vrouw Jan, een paar biertjes en 27 uren nadat we waren opgestaan gingen we onder de wol. Nou ja, een klein beetje wol want het is hier erg warm. Vanmorgen net op tijd (locale tijd 7:30) opgestaan. We gaan straks boodschappen doen, de brommer uitpakken en de camper inpakken.
Dit zijn Aalt Doldersum en Jan (Jannefir) met hun honden.
Groepsfoto in de mooie tuin van de fam. Doldersum in LA.
De brommer is uitgepakt en het monteren voor tranport in de camper kan beginnen.
16-08-2014: De racer is onderweg naar de VS.
Een paar weken geleden werd duidelijk dat we de 50cc Streamliner (“de sigaar”) niet op tijd klaar zouden krijgen en onvoldoende gelegenheid hebben gehad om te testen. Toen is besloten om toch naar de Bonneville Motorcycle Speed Trials te gaan, waar de wereldrecords gereden kunnen worden op de zoutvlakte, maar dan met de oude Kreidler wegracer van Aalt met de volgende hoofddoelen:
- Het testen van de beide blokken van de Streamliner, op hoogte en met hoge temperaturen.
- Het testen van de brandstof.
- Ervaring opdoen met de reglementen en procedures tijdens de recordpogingen van 23 t/m 28 aug.
- Indien mogelijk, een record rijden in de 50cc klasse met "halve" stroomlijn.
Er is hard gewerkt om deze oude Kreidler racer aan de passen aan de reglementen en te voorzien van het nieuwe blok met aangepast koelsysteem, andere stroomlijn, enz. Hieronder een foto van wat we maar "De Kleine Tulp" zullen noemen. In de allerlaatste test heeft Aalt een topsnelheid van 180 km/u kunnen halen en dat is ver boven het huidige, door de FIM erkende record. Dat staat op naam van Juliana Wellingfort met een gemiddelde snelheid van ca. 134 km/u.
Afgelopen week is de racer ingekrat en verstuurd naar ons Amerikaanse teamlid Aalt Doldersum in Los Angeles. Deze Aalt is voor ons van grote waarde. Hij biedt ons een prima thuisbasis en met z'n grote camper kunnen we veel kosten besparen. We gaan met track en trace de zending volkgen en hopen maar dat de racer op tijd in LA en door de douane komt. Het Groene Tulp Team zal op 18 augustus vanaf Schiphol vertrekken naar LA. Na een dagje sleutelen, gereedschap huren/kopen en boodschappen doen vertrekken we voor de 2-daagse rit met de camper naar Bonneville.
===============================================================
In de vriendenkring van Aalt zitten veel coureurs die actief zijn in classic 50cc racing en er is vaak discussie over hoe er nog meer vermogen uit het kleine motortje gehaald kan worden. Nieuwe ideeën worden uitgewerkt en vervolgens wordt het resultaat op de testbank gemeten en op het circuit uitgeprobeerd.
Toen in 2008 bekend werd dat het 50cc wereldrecord was verbroken door een Amerikaan met een Aprilia blokje, kwam meteen de gedachte bij Aalt op dat hij vast en zeker meer vermogen uit zo’n blokje kon halen dan die Amerikanen. Met nieuwe moderne cilinders, zuigers en andere onderdelen is Aalt immers al enkele jaren in staat om heel veel vermogen uit de oude Kreidler- en Minarelli blokjes te halen. Dus moet het kunnen.
De enige plek op aarde waar de mogelijkheden aanwezig zijn en waar officiële tijdwaarneming is voor internationale erkenning van een record is: Bonneville.
Er zou dus een team moeten komen om een racer te bouwen, middelen (geld) bijeen te brengen en naar de zoutvlakte in Bonneville in de VS te gaan.
Inmiddels is al gestart met de bouw van de record machine, zie bij “ontwikkeling”.
Het totale project kost heel veel geld en is niet door een groepje enthousiaste liefhebbers op te brengen. Het project overstijgt ook het persoonlijk belang. Het is van Nationaal belang dat het record terug komt naar Nederland. Dus, we moeten sponsoren hebben.
Om er voor te zorgen dat sponsorwerving, het beheer van de sponsorgelden en de belangen van de sponsoren de juiste aandacht krijgen is er een stichting opgericht die dit op verantwoorde wijze in goede banen zal leiden. De Stichting “Green Tulip” is officieel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel in Zwolle onder nummer 57724369.