21 oktober 2013
Proefrit.
Bij een eerdere poging kwamen we er achter dat er nog wat veranderingen doorgevoerd moesten worden om “fatsoenlijk” te kunnen rijden met de Groene Tulp. Vooral het zwaartepunt moest lager en die mogelijkheid was er. De voor- en achtervork werden daarop aangepast zodat de machine wat meer door “z’n knieën” ging. Ook de stuurinrichting is aangepast en voor de veiligheid zijn grotere steunwielen aangebracht. Met deze aanpassingen gingen we op 2 oktober een aantal proefritjes maken.
De nieuwe steunwieltjes deden hun werk goed want het bleek toch nog heel erg moeilijk om de juiste balans te vinden. Het kostte Aalt veel moeite om keurig rechtop met beide steunwieltjes los van de grond te rijden. Dat is een kwestie van veel oefenen en nog wat technische aanpassingen.
De rups kruipt in zijn stalen cocon.
De zijwieltjes zijn in hoogte verstelbaar. Ze moeten zo hoog mogelijk, maar nog wel veilig staan.
(te koop: kinderwagen zonder wieltjes.)
Met veel duct-tape op de tijdelijke radiateur een beetje naar links overhellend op 3 wielen.
De snelheid is bewust laag gehouden, niet boven de 80 km/u. Wat erg meeviel was de draaicirkel welke gemaakt kon worden. Er kon toch nog wel redelijk een bocht genomen worden. Nou moet je niet denken dat een haakse bocht in een straat mogelijk is, maar als we een heel groot stuk asfalt zouden hebben, dan zou Aalt misschien wel zonder hulp kunnen draaien. Nu maakten we korte ritjes en moesten we na elke rit man-met-machine optillen en omdraaien. Dat was best wel lastig en daar moeten we nog een betere oplossing voor bedenken.
De “omdraaiers” Gerrit en Dik kijken toe hoe Aalt dit keer al vrij snel beide zijwieltjes in de lucht heeft gekregen.
(foto’s Wim Heeroma)
De motor liep wel heel erg goed ondanks de kleine stukjes die we reden. We waren nog wat bang voor oververhitting en daarom hadden we voor deze gelegenheid een radiator voorop gemonteerd, maar zoals je op de foto’s kunt zien moesten wij die voor een groot deel weer afplakken want anders werd de motor niet warm genoeg. De buitentemperatuur was niet erg hoog en er stond een zeer krachtige wind welke het rijden voor Aalt zeker niet gemakkelijker maakte.
Hieronder nog even wat detail foto’s van de heel bijzondere voornaaf welke Maarten heeft gebouwd.
Resultaat.
We konden tijdens de ritten diverse standen van de voornaaf uitproberen, waarmee de balhoofdhoek gewijzigd kon worden. Dit bleek van grote invloed op de bestuurbaarheid en dit iis dus iets waar nog wat aan gewerkt moet worden. Inmiddels is besloten dat de voorvork totaal nieuw gebouwd moet worden en wel zodanig, dat het inveren geen invloed heeft op de balhoofdhoek. Verder moeten we veranderingen in de constructie doorvoeren waardoor het zwaartepunt nog lager komt te liggen en, als het kan, dan moeten we de wielbasis ook inkorten. Dit zal ons even wat tijd kosten, maar het lijkt ons verstandig om goed te leren van de proefrit en niet door te blijven sukkelen zolang er verbeteringen in de Groene Tulp mogelijk zijn.
Planning.
Terwijl Aalt op dit moment met een griepje thuis zit moet we nu eerst de bovengenoemde wijzigingen nog verder afmaken. Het zal dus nog wel één of twee weken duren voordat we de machine weer aan het asfalt toevertrouwen. We willen er eerst van overtuigd zijn dat we er alles aan gedaan hebben om de machine zo goed mogelijk te maken voordat we “op snelheid” gaan rijden. Dus geduld hebben a.u.b. en denk niet dat een wereldrecord zo maar even komt aanwaaien. We hebben nog veel tijd en die moeten we goed gebruiken.
In de volgende nieuwsbrief zullen we de details van de veranderingen laten zien en we hopen dat het resultaat dan beter zal zijn.
Met vriendelijke groet van het team
De Groene Tulp.
Website: www.groene-tulp.nl
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Green Tulip / Groene Tulp is een project van Classics Racing Zwolle (Cees Lubbers) www.classics-racing.nl