Nieuwsbrief 08: Hij doet het!

31 aug. 2013.

 

De Groene Tulp kan rijden.
Na een korte onderbreking door z’n gebroken sleutelbeen kan Aalt z’n handen al weer redelijk goed gebruiken, maar de kracht moet nog wel terugkomen. Maarten en Aalt  hebben  de record racer inmiddels zover klaar,  dat er mee gereden kan worden. Nou ja, rijden?  Hij heeft even wat heen en weer gerold op de steunwieltjes en het is ons duidelijk dat we toch nog even wat aan die steunwieltjes moeten doen voordat er gas gegeven kan worden.  Dus we naderen een spannende tijd. Hier zit iedereen op te wachten en de (motor)pers wil daar natuurlijk bij zijn. Voorlopig zal gereden worden zonder de stroomlijn, want we willen eerst zeker weten of de racer goed en veilig rijdt. De verwachting is dat er nog aanpassingen nodig zijn en zo kunnen we er ook nog gemakkelijk bij. We hebben het liefst dat  straks de mal voor de stroomlijn in 1 keer goed is. 
 
b_200_300_16777215_00_images_Aalt_in_positie.jpg
 

Aalt in positie achter het stuur van de Groene Tulp.

 

 

 

 

 
b_200_300_16777215_00_images_A-M-G.jpg
 
We moeten nu eerst extra grotere steunwielen aanbouwen zodat Aalt kan leren omgaan met het sturen zonder gewicht te verplaatsen, met de vreemde lage zithouding en de extreem lange wielbasis. Volgens Aalt is het  net alsof je voor het eerst op een surfplank staat: “Het duurt even voordat je de balans te pakken hebt”. 
 
 
 
Het blok.
In aanvulling op de vorige nieuwsbrief laten we jullie hier nu wat foto’s van het carter zien.

     b_200_300_16777215_00_images_NB08-kaal_blok_R.jpg

Als je goed kijkt, dan zie je dat de carters niet zo precies op elkaar passen dan bij de fabrieksmatige Kreidler blokken. Dit is “handwerk” waarbij het alleen om de passing van het inwendige gaat. Rondom de krukas is veel meer “vlees”.

         b_200_300_16777215_00_images_NB08-kaal_blok_cil_1-2.jpg  Als je goed kijkt dan zie je de boring van 39.46 op de zuiger staan. Dus echt 50cc! Voorlopig werken we nog met de standaard KTM cilinder en zuiger. Inmiddels is er een 2de blok klaar waarmee we op de testbank en onder de oude Van Veen Kreidler van Aalt verder gaan experimenteren.

    b_200_300_16777215_00_images_NB08-carter_R_met_bak.jpg

Linksonder zie je extra ruimte voor koelwater. Het krukasje en het versnellingsbakje passen keuring in het carter. Waar Kreidler de carters met M6 bouten aan elkaar zet, doen wij het hier met M8 rondom de krukas. Bovendien zijn de pasvlakken van beide carters breder dan Kreidler. We gebruiken nu geen papieren pakking meer tussen de carters, zodat  alles nauwkeuriger in elkaar kom te  zitten.

      b_200_300_16777215_00_images_NB08-bak.jpg

Hier het speciale versnellingsbakje van De Jager. De tandwiel verhoudingen zijn speciaal voor De Groene Tulp gemaakt. De schakelwals is een paar mm breder dan die van  Kreidler en daarmee veel stabieler dan de originele van Kreidler die nogal eens stuk ging. Alleen de twee grote gaffels zijn van oorsprong van Kreidler, maar wel gewijzigd.

Op de foto linksboven is nog iets te zien van het rollager dat we voor de krukas gebruiken in plaats van de Kreidler hoekcontactlagers.  Als reactie van één van lezers kregen we de opmerking dat rollagers toch meer weerstand hebben dan kogellagers en waarom dan rollagers? Wij weten ook niet precies wat het beste is en hebben ook geen behoefte aan langdurige theoretische onderbouwingen. Voor ons tellen ervaring en enkele praktische argumenten zoals:
- Bij een hoekcontactlager is ook de axiale speling erg belangrijk en die geeft ook weerstand. Bij een rollager speelt axiale speling geen rol en kan de krukas zelf z’n ideale positie bepalen met minder wrijvingsweerstand.
- Het rollager geeft naar ons gevoel meer stijfheid aan de krukas. 
 
   b_200_300_16777215_00_images_Aalt_met_KK.jpg

    Hier nog even een foto van Aalt met z’n oude 1969 Van Veen Kreidler met daaronder het 2de Speciale blok om even te testen hoe het loopt en of de versnellingsbak goed functioneert.  Dit was een zeer geslaagde test.        

 Contact met John Buddenbaum.

 

    Inmiddels hebben we ook goede contacten met John Buddenbaum, de huidige wereldrecordhouder. John voorziet ons van zeer nuttige tips en heeft ons hulp aangeboden. We vinden dat zeer sportief van hem.  Hier nog even een foto van John met z’n Budfab recordmachine.

 

Foto van internet.  
  b_200_300_16777215_00_images_Buddfab14foto-2_buddenbaum_en_Erik_noyes.jpg
 

Planning.

Volgende week heeft Maarten vakantie en daarna heeft Aalt nog een week vakantie, dus eerst even rust in de tent. We zijn dus zo maar weer een maand verder voordat de Groene Tulp weer in actie komt.

 

We richten ons nu voor het wereldrecord op de Bub Speed Trials welke eind augustus 2014 in Bonneville  plaatsvinden. We zoeken contact met de KNVM om te kijken wat we vooraf nog kunnen doen in Nederland.

Zodra Aalt het rijden onder de knie heeft, dan gaan we op snelheid oefenen op een vliegveld, waar we al toestemming voor hebben. Dat zal waarschijnlijk nog eind van dit jaar kunnen. Intussen moeten we ook nog dringend op zoek naar sponsoring. Er zijn al wat contacten, maar we kunnen pas de vlag uitsteken als we zekerheid hebben. Dus sponsoring en tips zijn van harte welkom. Met onze club van 50 / 100 loopt het redelijk, maar dat moet ook nog meer op gang komen.  Daarom sturen we als extra bijlage het club van 50/100 formulier mee. Als je al lid bent, dan kun je misschien nog iemand anders overhalen. Alle beetjes helpen en we zijn ook blij met de morele steun van onze leden.

De volgende nieuwsbrief zal eind september verschijnen.

 

Met vriendelijke groet van het team

De Groene Tulp.

 

Website: www.groene-tulp.nl

e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Green Tulip / Groene Tulp is een project van Classics Racing  Zwolle (Cees Lubbers) www.classics-racing.nl

 
 
 
 
 
 
: Строительство домов под ключ. Быстрая строительство домов под ключ недорого. Строительство кирпичных домов под ключ. Технология строительства каркасного дома. Качественное строительство каркасных домов. Строительство домов каркасно щитовых. Ремонт крыши частного дома. Быстрый ремонт своими руками частный дом. Частный дом капитальный ремонт. Самоделки для рыбалки видео. Лучшие самоделки для рыбалки своими руками. Самоделки для рыбалки фото.
Укладка ламината своими руками. Какова стоимость укладки ламината. Работа укладка ламината. Бизнес идеи для начинающих. Как начать бизнес без вложений. Строительный бизнес с чего начать. Фото поделки своими руками. Лучшие поделки для сада своими руками. Как сделать поделку своими руками. Дизайн гостиной фото. Красивый дизайн гостиной в квартире. Гостиные маленькие дизайн.