Woensdag 27 aug. 2014.
Voor de middag: Wachten
Hi guys, how are you doing today? Wij horen dat de hele dag en dan kost het weinig moeite om een leuk gesprek te krijgen.
De I-phone wekker van Hennie stond vanmorgen op 5:15 u. afgesteld, maar om 5:00 u. klonk al duidelijk uit de radio de stem van een zangeres met “I am getting up . . .”. Meteen d’ruit, het sanitair testen, ontbijt en brood klaar maken voor tussen de middag, truck inladen en weg. Om iets na zessen kwamen we aan bij het randmeer en daar was de “gate” juist open zodat we direct aan konden sluiten bij de rij die de oversteek naar de pits ging maken. Vanochtend was de tocht door het pekelwater precies 2 mijlen. We werden onderweg gepasseerd door het team dat gisteren bij de sluiting pal voor ons in de rij stonden en we volgden hun naar de “pre-start area” zodat we netjes op dezelfde plek stonden als bij sluiten gisteren. Het had vannacht nog wat geregend, dus we waren er al een beetje op voorbereid toen we om 8.00 uur te horen kregen dat er om half negen een “riders meeting” zou zijn. Daar werd ons verteld dat de International (lange) Course in redelijke staat was en dat de Mountain Course (onze baan) er goed bij lag, maar het oppervlak was toch nog wat vochtig en het zou beter zijn dat de zon nog even haar werk deed, anders was de kans heel groot dat na een paar runs de baan afgekeurd zou moeten worden. De starts werden uitgesteld en om 13.00 uur zou er een nieuwe riders meeting zijn met nadere berichten. De weersverwachting voor vandaag en de rest van de race week zijn prima.
Bij de koffietent hebben we gesproken met een Amsterdams echtpaar uit Nieuw Zeeland die, na drie jaar voorbereiding en restauratie, juist begonnen zijn aan een trip van vijf jaar door Noord en Midden Amerika en Europa in hun Mercedes 220S uit 1957 met daarachter een Travel Sleeper. Ze zijn te volgen op hun website www.classicstrider.com en ze komen natuurlijk over een paar jaar ook door Nederland. Ze zijn hier met een Nieuw Zeelands Raceteam dat rijdt met een elektrische motor met zijspan.
Ons Goene Tulp Raceteam is vanmorgen druk met de computers. Die van Maarten waar de software voor het lezen en wijzigen aan de ontsteking op staat, is onderweg tijdens de vlucht gecrashed. Jan Maarten heeft een laptop bijzich welke een mobiele internet verbinding heeft en hij heeft deze software van internet kunnen downloaden. Met een usb stickje is die software ook op de laptop van Hennie (waar we de nieuwsbrieven mee maken) gezet, zodat we die software beschikbaar houden als Jan Maarten weer vertrekt. Probleem is wel dat de accu van die PC nu leeg is en we hebben geen adaptor meegenomen. Jan Maarten moet voor 12.00 nog weer met de huurauto door het randmeer teruggebracht worden en dan kan meteen de adaptor opgehaald worden. Het wachten duurt erg lang en daarom hebben we maar een fotosessie ingelast. JanMaarten heeft een heel grote camera bij zich en een aantal van z’n foto’s vind je hieronder. Leuk voor de familie.
Na de middag: Afgelast
Ondanks de stralend blauwe lucht en felle zon werd ons tijdens de tweede riders meeting meegedeeld dat het evenement voor vandaag is afgelast. De organisatie is er van overtuigs dat er morgen, de laatste dag van de race week, volop gereden kan worden en de mensen die gisteren bij de start weggestuurd zijn houden hun plek in de rij. Dus wij behoren morgen weer bij de eersten en moeten opnieuw vóór zeven uur ons plekje ingenomen hebben want anders vervalt het voorrecht en moeten we achteraan. Weer heel vroeg opstaan!
We zijn dus vanmiddag vroeg op de camping en ja hoor, er wordt weer een grote picknick tafel opgescharreld, de racer gaat er op en het Raceteam begint te sleutelen op de camping. Stel dat we morgen mogen starten en we rijden sneller dan de recordtijd en de returnrun gaat ook goed, dus een verbetering, dan moeten we daarna weer naar de officials in Impound en moeten we onder toezicht de cilinderkop er weer af halen. Dat alles gaat zo lang duren, dat we vrijwel zeker weten dat er daarna voor ons geen starts meer zullen zijn. Dus laten we er maar vanuit gaan dat het morgenochtend meteen de laatste kans is. Dit wetende gaat nu alles uit de kast. Andere cilinder, uitlaat, enz. worden gemonteerd en de mannen doen hun stinkende best voor die laatste kans om het record boven de 100 mph te krijgen. Voor een 50cc-tje is dat echt “awesome”!
Op de schouders die man en die motor! Er is heel hard gewerkt voor dit resultaat en dan eindelijk deze beloning. Sommige dingen moesten nog op het allerlaatste moment geregeld worden. Martijn van Emot Racing uit Assen: de Heidenau banden die je voor ons geregeld hebt zijn perfect op het zout! De mensen van de Aspen brandstof: prima brandstof waar we mee rijden en dat geldt ook voor de Motul olie waar Aalt zo aan gehecht is.
Vanaf 6.00 u. in de morgen, voordat de zon opkomt, gaat de “gate” naar het zout open. Voor ons zien we een lange rij auto’s aan het eind van de verharde weg het “randmeer” inrijden op weg naar de pits.
Vroeg in de ochtend een bakje koffie en leuk gesprekje met het NieuwZeelands team bestaande uit Nederlanders, Amerikanen en Nw. Zeelanders.
Het is toch een wonder dat uit zo’n klein 50cc cilindertje zoveel PK’s gehaald kan worden. Onze grote sponsor Cees Lubbers zal zeggen dat er heel veel vermogen in gaat en Aalt zal zeggen dat er heel veel vermogen uit komt.
Maarten en Jan Maarten achterop de pick-up met de laptop aan de ontstekingvan de brommer.
Het Green Tulip Bonneville Racing team.
Aalt met het Green Tulip Bonneville Support Team Jan en Aalt D.
Nog een keer de nieuwe wereldrecord houder in de 50cc klasse met gedeeltelijke stroomlijn.
Het volledige Team Groene Tulp. De samenwerking is fantastisch en ieder heeft z’n rol, van truck chauffeur tot monteur, eieren bakker, kok en boekhouder.
Dit alles is mogelijk gemaakt door Cees Lubbers Classics Racing, de sponsors op onze ruggen, de club van 100 en club van 50 en allen die ons, op welke manier dan ook, hebben geholpen bij dit resultaat en wat er nog komen gaat met de echte Groene Tulp. Duim ophoog voor die mensen!
Groeten uit Wendover, USA
Team Groene Tulp / CL Classics Racing