4 februari 2014.
We kunnen nu wat foto's laten zien van de totaal vernieuwde recordmachine.
De kooiconstructie.
Dit is het belangrijkste onderdeel van de racer waaraan veel eisen ten aanzien van veiligheid gesteld worden. Het gaat daarbij vooral om de diameter en dikte van de buizen, de ruimte om te zitten, de ruimte om het hoofd, de zichthoek, het gemak om snel in- en uit te kunnen stappen, enz. Met de nieuwe constructie wordt ruimschoots aan de eisen voldaan. Op de foto's kunnen we ook nog even beide constructies naast elkaar zien.
De door Professional-Welders uit Zuidwolde gebogen ringen zijn tijdelijk voorzien van platen met gaten om ze precies te positioneren voor het lassen van de horizontale buizen. Links het begin van de nieuwe kooiconstructie naast de oude constructie
Het staartstuk wordt ook met tijdelijke hulpstukken opgebouwd.
Eerst het oude frame en daarna het nieuwe.
Het "staartstuk" is nu niet meer vast verbonden aan de kooi, maar afneembaar. Aan de zij-kant is nu net als op de bodem geperforeerde plaat aange-bracht. De oefenwieltjes zien er nu ook een stuk professioneler uit en het "vuurschot" tussen rijder- en motordeel is direct al in de achterkant van de kooi gelast.
Door het open houden van de onderste buizen kan o.a. het koelwater gemakkelijk om het vuurschot heen van voren naar achteren gebracht worden. Ook het stuur zit nu op een andere positie en is meer horizontaal bevestigd. De voetsteunen zijn op de foto hierboven nog even met elkaar verbonden, maar hier komt straks het voorwiel tussen.
Het achterstuk.
Het oude frame had nog 2 traditionele achterschokbrekers gemonteerd. Nu is er een mooi compact geheel met uit aluminium gefreesde achtervork en een monoveer. Het is lichter en heel gemakkelijk in- en uit te bouwen. Motor, vork en wiel zijn nu een mooie eenheid wat op onderstaande foto's duidelijk naar voren komt.
De voorkant.
Nu de gefreesde achtervork zo mooi geworden is hebben Maarten en Aalt besloten om toch maar wat meer tijd aan de voorkant te besteden en hier ook een mooie nieuwe aluminium voorvork voor te maken. Daar wordt deze week hard aan gewerkt en we zijn er zeker van dat Maarten aan het eind van deze week met een mooi stukje vakwerk tevoorschijn komt.
We gebruiken natuurlijk wel weer de mooie en aparte door Maarten gefreesde voornaaf en omdat alles op dit moment uit elkaar ligt, hebben we nog even de gelegenheid om in die naaf te kijken. In het midden de dikke horizontale holle as welke draait op een verticale as in het midden van de naaf, die je nog net een beetje kunt zien. Met het buitenste deel van de naaf kan door middel van de stuurstang (bovenaan) gestuurd worden. Het wiel draait dan op een paar grote, dunne kogellagers om het buitenste deel van de naaf. Links en rechts van de horizontale holle as zie je de stelbouten waarmee de stuuruitslag afgesteld kan worden.
Banden.
We hebben heel veel tijd gestoken in de bandenkeuze. We gaan uit van een max. snelheid van 250 km per uur en dan kom je op een vereiste "speed rating" met de code W, wat ook meteen de hoogste rating is en dan kom je meteen op het punt waarop banden fabrikanten eigenlijk geen snelheidsgarantie meer willen geven. We hebben ons toen gericht op 17 inch banden welke gebruikt worden in de Moto3 wegrace. Dat is de Dunlop KR149. Normaal staat op alle banden de letter welke behoort bij een bepaalde speed rating, maar op deze band vind je echt geen rating. Intussen hebben we ook advies aan ervaren recordrijders gevraagd. Eva Hakansson (van de elektrische streamliner) gebruikt Goodyear banden voor haar zeer zware machine, maar op haar zijspanwiel zit een 17 inch Goodyear Frontrunner en dat is een bandje welke ook prima op onze machine zou passen. Eva heeft haar FIM record op 341 km/u staan, dus deze band zou de FIM ook voor ons moeten toestaan. Voor de zekerheid hebben we ook nog even contact gehad met John Buddenbaum, de huidige 50cc recordhouder, die we dus verslaan moeten. Hoewel zijn racepartner hem voor gek verklaart, is John toch wel erg open naar ons. Hij volgt ons met grote belangstelling, reageert meestal direct op onze nieuwsbrieven en geeft aan dat als wij slagen, hij zeker een poging zal doen om het record weer terug te pakken. Op zich is dat een goede zaak, want daardoor gaat het 50cc record meer leven en het is ook zo: zonder competitie is er geen vooruitgang! Het is moeilijk op foto's te zien, maar we hadden toch een foto van de Budfab ontdekt met de Goodyear Frontrunner band. John gaf aan dat deze Goodyear band op de Budfab aanzienlijk beter stuurde dan de 125cc wegrace band die hij ook gebruikte. Hij kan niet verklaren waar dat aan ligt.
Uiteindelijk hebben wij besloten om ook deze banden te gebruiken en we verwachten ze deze week binnen te krijgen vanuit Amerika, zodat Maarten, als de voorvork klaar is, alles in een keer in orde te maken. Dus juiste vork, juiste voorband, juiste stuuruitslag en zo smal mogelijke aluminium wielkast.
Publiciteit.
Met de publiciteit gaat het prima. Met het vinden van sponsors nog wat minder, maar we hopen dat dat goed komt. In Het Motorrijwiel van jan/feb 2014 staat een uitvoerig verslag van onze testritten eind vorig jaar.
Op Motor.nl een erg positief bericht met een aantal foto's van begin januari met de nieuwe kooi in aanbouw. Dat is de voorbode van wat er nog komt in het blad Motor magazine.
Op de Motorbeurs Utrecht van 20 t/m 23 februari zijn we uitgenodigd door Motor Magazine om hun stand te promoten. Daar willen we goed uitpakken en goed voor de dag komen. Dus we zullen nog even flink haast moeten maken om voor die beurs een mooi toonbaar projectiel op de wielen te hebben staan. Dit is voor onze fans ook een mooie gelegenheid om de nieuwe machine te aanschouwen. Wij zouden het prettig vinden als jullie even langskomen.
Planning.
Er zijn in augustus en september wel 4 evenementen vlak achter elkaar, waarvan de Speedweek de grootste is, maar dat evenement is niet geschikt voor ons. Ze zijn niet meer FIM-erkend en de auto's krijgen hier veel aandacht zodat de motorrijders een beetje naar de achtergrond geduwd worden.
We hebben nu definitief besloten dat wij gaan deelnemen aan de Bub Motorcycle Speed Trials in Bonneville van 23 t/m 28 augustus 2014, zie www.speedtrialsbybub.com/
Dit evenement valt wel onder de FIM reglementen en dus kan dit een officieel erkend wereldrecord opleveren. Wij gaan met een klein team en concentreren ons 100% op het behalen van het record. Dus we kunnen helaas geen reis-activiteiten voor supporters regelen, maar het zou wel prettig zijn als we weten wie plannen heeft om ook naar dit evenement te gaan. Laat het ons weten en wellicht kunnen we nog wel wat tips geven. Onze trouwe vriend uit Los Angeles Aalt Doldersum gaat ons goed helpen met opvang en transport in de VS en zal ook zijn vriend Jan Engelbertink hierbij inschakelen. Altijd fijn als je zulke goede vrienden in de States hebt.
Eerst staan we op de Motorbeurs in Utecht van 20 t/m 23 februari a.s. en dan, zo in de loop van maart, dan moeten we maar weer eens buiten gaan spelen met die sigaar.
Met vriendelijke groet van het team
De Groene Tulp.
Website: www.groene-tulp.nl
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Facebook: Maarten Fijlstra en Green Tulip
Green Tulip / Groene Tulp is een project van Classics Racing Zwolle (Cees Lubbers) www.classics-racing.nl