25 mei 2013.
Wim Heeroma schreef in Het Motorrijwiel een mooi artikel over ons project. Met toestemming van de schrijver mogen wij het artikel gebruiken. Wil je het originele verhaal, kijk dan in nr. 123 (mei/juni2013) van HMR.
Het artikel vind je op de laatste 2 pagina’s van deze nieuwsbrief.
We hebben onze plannen wat bij moeten stellen. Het blijkt toch dat we veel te optimistisch waren en dachten dat we dit jaar al naar Bonneville zouden kunnen gaan. De machine is nog niet klaar en we zouden volgende week al een deel van onze uitrusting per zeevracht moeten gaan verzenden. We zouden daarmee grote risico’s nemen en dat kan natuurlijk niet.
We hebben afgesproken dat we het vervolg in 3 stappen zullen uitvoeren, zeg maar: een drietraps raket.
Stap-1: Er voor zorgen dat er goed en veilig met de recordmachine gereden kan worden. Dus gewoon op een stuk weg kunnen wegrijden en stoppen, met remparachute. Dat lijkt gemakkelijker dan het is en we moeten er rekening mee houden dat er nog aanpassingen aan de machine nodig zijn. Zo zijn we er nu al achter gekomen dat de steunwieltjes naar voren verplaatst moesten worden omdat deze voor de zitpositie in de weg zaten. Dit traject moet voor de zomer afgerond kunnen worden.
Stap-2: Sneller rijden dan het huidige record. In stapjes zullen we de afstand steeds langer maken en daarbij de eindsnelheid steeds hoger brengen. Hiervoor moeten we natuurlijk een geschikte baan hebben. We hebben toezegging om gebruik te mogen maken van een startbaan op een vliegveld. Omdat een startbaan voor ons niet lang genoeg is zijn we ook nog op zoek naar een zeer lange rechte baan waarop het mogelijk zal zijn op in de hoogste versnelling op topsnelheid te kunnen rijden. We moeten dan ruim boven het huidige record rijden, dus ca. 240 km/u. We denken dat dit nog in 2013, in het najaar, mogelijk moet zijn. We onderzoeken nog de mogelijkheid om in deze fase toch nog een erkend record te kunnen vestigen. In deze fase zullen we ook goed duidelijk moeten krijgen wat het effect zal zijn als we op 1500 meter hoogte (Bonneville) gaan rijden.
Stap-3: Naar de Speedweek augustus 2014 in Bonneville om daar het officiële wereld snelheidsrecord te verbeteren. Onze kansen moeten dan heel groot zijn. We willen beslist naar dit evenement omdat we in deze week meerdere startmogelijkheden zullen krijgen. Andere 1- en 2-daagse evenementen vallen af omdat je voor een record erg afhankelijk bent van weersomstandigheden.
De tijd die we op deze wijze winnen moeten we ook gebruiken voor goede voorbereiding en vooral voor het vinden van sponsors. Daar moeten we op korte termijn succes in boeken en ieder die denk ons hiermee te kunnen helpen vragen wij contact met ons op te nemen. Een paar grote sponsors zouden we nog moeten hebben, maar we vinden het ook erg belangrijk dat we een grote groep supporters hebben die lid worden van onze Club van 100 of Club van 50. Kijk op onze website op de pagina Sponsors en meld je aan per e-mail.
We denken dat we de definitieve uitvoering al bijna bereikt hebben. We denken dat we in de loop van juni kunnen beginnen met voorzichtige rijproefjes. Als het zover is, dan melden we dat zo spoedig mogelijk. Er is de laatste weken vooral veel werk verricht aan afwerking van details zoals koelsysteem, voor- en achtervork, vering en zitplaats. Hierna eerst nog een foto van de situatie zoals deze eind april op de pitstopdag bij Ten Kate was.
Hier zien we voorop nog het grote vat voor het koelwater. Inmiddels gebruiken we een deel van het frame als koelwater reservoir. Hierna nog wat plaatjes van het “Kreidler-achtige” blokje met de carters van Ponti (zie vorige nieuwsbrief). Van de drie opties voor het motortje lijkt deze variant voorlopig het beste te zijn, maar daar komen we de volgende keer in detail op terug.
Met vriendelijke groet,
Team Groene Tulp.
Website: www.groene-tulp.nl
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Green Tulip / Groene Tulp is een project van Classics Racing Zwolle (Cees Lubbers) www.classics-racing.nl
Zie volgende blz. voor het artikel in HMR.