18 maart 2013.
Model gekleurd en PK’s gemeten.
Het schaalmodel is er nu in de kleuren zoals we denken dat de echte racer zou moeten worden. Een plaatje, vind je niet!
De kleur oranje moet onderstrepen dat we als Nederland ten strijde gaan naar het record dat in Amerikaanse handen is. Als startnummer dient voorlopig nog het oude bekende nummer van Aalt, maar dat zal later natuurlijk het officiële startnummer worden. Inmiddels is de bouw al ver gevorderd zoals we hieronder kunnen zien. Aalt zit al op z’n plekje terwijl Gerrit de ophanging van het stuur op de juiste plaats aanbrengt. Maarten heeft een prachtige naafbesturing bedacht waarvan later nog wat detailfoto’s zullen volgen.
De testen met het KTM blokje zijn niet helemaal vlekkeloos verlopen. Dat lag niet aan het blokje, maar was gewoon pech. Inmiddels is er wel zeer succesvol getest met het “Kreidlerachtig” blokje. Dus het blokje met de door Aalt opgelaste carters met KTM cilinder, zoals hij al een paar jaar ervaring heeft opgedaan op zijn Kreidler Classic racer. Het testen gebeurde op de testbank bij Nico Claasen. Nico en Jan de Vries waren getuige van een nieuw 50cc testbank record. Ruim 23 PK’s wist Aalt uit het blokje te peuren. Ongelofelijk en zeer bemoedigend voor het record project. Inmiddels laait er wel een discussie op hoeveel van deze PK’s nog overblijven op de zoutvlakte in Bonneville welke zich zo’n 1500 meter boven zeeniveau bevind. Er loopt ook een studie naar de injectie van lachgas, dat het gebrek aan zuurstof moet compenseren en een PK-boost moet geven.
Aalt rijdt al jaren met de elektronische ontstekingen welke Luc Foekema met z’n zoon maken en hij is er absoluut zeker van dat zij de beste ontstekingen hebben. Luc heeft voor het project gratis een ontsteking beschikbaar gesteld en daar is het team zeer dankbaar voor.
Binnenkort meer over het testen met de nieuwe gegoten “Kreidler-achtige” carters.